کد مطلب:301531 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

محل دفن حضرت زهراء


1- احمد بن محمد بن ابی نصر گوید: از حضرت زهرا علیه السلام درباره قبر حضرت فاطمه علیهاالسلام پرسیدم؟

حضرت فرمود: در خانه اش دفن شد، هنگامی كه بنی امیه مسجد را توسعه دادند خانه آن حضرت جزء مسجد شد. [1] .

2- ابوجعفر طوسی گوید: صحیح تر آنست كه آن حضرت در خانه خود یا در روضه مباركه دفن شده، موید این مطلب فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه فرمود: «بین قبر و منبر من باغی از باهای بهشت است» و در


كتاب «بخاری» آمده است: «بین خانه و منبر من».

و در «الموطاء» و «الحلیه» و «الترمذی» و «مسند احمد بن حنبل» آمده «ما بین خانه و منبرم»، و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: منبر من بر روی دری از درهای بهشت قرار گرفته است. [2] .

3- از احمد بن محمد بن ابی نصر، از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است كه گوید: از آن حضرت درباره محل دفن حضرت فاطمه علیهاالسلام پرسیدم؟ فرمود: مردی از امام جعفر صادق علیه السلام این مساله را پرسید در حالی كه عیسی بن موسی حاضر بود عیسی به او گفت: در بقیع دفن شد، آن مرد از حضرت پرسید؟ حضرت فرمود: عیسی به تو پاسخ داد، آن مرد گفت: من با عیسی بن موسی چه كار دارم؟ تو از پدرانت به من خبر بده كه آنان چه چیز فرموده اند، حضرت فرمود: ار خانه اش دفن است. [3] .

4- علامه مجلسی گوید: صحیح تر آنست كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است. [4] .


[1] «وفاه الصديقه الزهراء عليهاالسلام» تاليف علامه مقرم/ 105 از «كشف اللثام» تاليف فاضل هندي به مناسبت نقل قول علامه كه گفته است، كراهت دارد ايستادن كنار قبرها، اين روايت را از حضرت صادق عليه السلام نقل مي كند.

[2] «المناقب» تاليف ابن شهر آشوب 3/ 365.

[3] قرب الاسناد/ 161، چاپ سنگي.

[4] بحارالانوار 43/ 188 و 100/ 193.